Ohra

– Hordeum vulgare –

Rantalan talakkunan laadun yksi salaisuus on jauhatus. Ohra jauhetaan oikeaan karkeuteen tällä huippuunsa viritetyllä teknologialla, jonka käyttöliittymää esittelee Rantalan isäntä, Mikko Kokkonen.

Uunin lämmittäminen on aloitettu jo varhain aamulla, sillä uunin lämmityksen onnistuminen on yksi tärkeä osa prosessia jolla talakkunaan saadaan oikea maku ja aromi. Varsinkin uunin lämmittämisen loppuvaihe on ratkaisevan tärkeä. Lämmittämiseen käytettävillä puilla on myös suuri merkitys lopputuloksen kannalta.

Ohra oli Lähi-Idän ja Euroopan ensimmäinen viljelty viljakasvi ja antiikin ajan tärkein vilja. Se sisältää runsaasti kuitua, seleeniä ja rautaa. Se on myös hyvä B6-vitamiinin, foolihapon, tiamiinin, riboflaviinin, magnesiumin, fosforin, sinkin ja kuparin lähde. Se sisältää myös beetaglukaania (liukoinen kuitu) ja antioksidantteja. Sitä on helppo kasvattaa kotona.

Ohraa käytetään yleisesti eläinten rehuna ja oluen ja viskin valmistuksessa, mutta se on myös tärkeä ihmisen ruoka-aine, jota käytetään paljon pataruoissa, keitoissa ja leivissä monissa ruokakulttuureissa. Useimmin saatavilla oleva ohran muoto tunnetaan ”ohrahelmenä”, jossa jyvästä on poistettu kova ulkokuori ja se on kiillotettu. Se voidaan keittää ja käyttää riisin tapaan lisäkkeenä tai käyttää salaatissa tai muissa ruoissa pureskeltavana lisänä, jossa on myös paljon terveellistä kuitua. Ohraa saa myös hiutaleina, joita voi käyttää kuin esikypsytettyä kauraa aamiaismuroissa tai leivissä, kekseissä ja muffineissa. Ohran orasta käytetään myös terveysjuomaan.

Ohra on erinomainen kuidun, niasiinin, mangaanin, seleenin ja raudan lähde ja hyvä B6-vitamiinin, foolihapon, tiamiinin, riboflaviinin, magnesiumin, fosforin, sinkin ja kuparin lähde. Se sisältää myös beetaglukaania (BG, liukoinen kuitu) ja antioksidantteja.

Terveysvaikutukset

Molecular Nutrition and Food Research -sarjassa julkaistussa tutkimuksessa vuodelta 2009 kerrottiin ohran BG:n vaikutuksesta korkearasvaisella dieetillä oleviin hiiriin. BG vähensi painonnousua, rasvakertymää ja insuliiniresistenssiä. Kirjoittajat totesivat, että ”ohran BG:n saanti voisi olla tehokas keino liikalihavuuden, insuliiniresistenssin ja metabolisen oireyhtymän ehkäisemiseksi”.

Lähde:

Superruokaa
– maailman terveellisimpiä ruoka-aineita
Tonia Reinhard
Tammi, 2011
ISBN10: 9513161811
ISBN13: 9789513161811

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!